IWC BIG PILOT’S SHOCK ABSORBER XPL

Bizonyos értelemben sokkoló az IWC idei, leginkább formabontó újdonsága. A szépsége okán aligha lesz szerelem első látásra, ám mint egyfajta előremutató koncepció, lássuk be, van benne fantázia. Íme, az IWC BIG PILOT’S SHOCK ABSORBER XPL.

Innovatív

Talán ezzel a szóval lehetne leginkább jellemezni az IWC 2021. évi produktumait, legalább is önmagához, illetve a komplett svájci órásiparhoz mérten. Olyan trükkök miatt állíthatjuk ezt, mint a nemrég bemutatott IWC Cyberloupe 2.0, a megújult és nagyon „kommunikatív” mobiltelefonos IWC-App, vagy épp a gyorscserés szíjrögzítés, avagy az IWC EasX-CHANGE system.

S nem utolsó sorban a címszereplő, ütésálló BIG PILOT’S variáció.

Relatív

Az „újdonságok” és innovációk megítélése természetesen most is, mint mindig, viszonylagos.

Kétségtelen, aligha nevezhető túlságosan szemkápráztató fejleménynek a gyors szíjcserét lehetővé tevő fejlesztés 2021.-ben. Hiszen már a legócskább microbrand-szerű, kínai másolómárkához is jár, funkcióját tekintve hasonló megoldás.

Azt azonban ne felejtsük el, hogy az óragyártásban mindig minden az apró részleteken, a parányi, kifinomult nüánszokon áll, vagy bukik. Attól még, hogy a jól ismert online bazár-oldalakról megrendelhető 200 forintos „óraszerű képződmény” is épp ugyanazt a funkciót tölti be (legalább is bizonyos szempontból), azaz, „mutatja az időt”, nincs az az értelmes lény az univerzumban, aki ne értékelné az efféle ócskaságokhoz mérten összehasonlíthatatlanul mást kínáló akár svájci, japán vagy épp német honos, valódi óragyártó cégek termékeit kimondhatatlanul többre.

Ha mégis akad, az biztosan nem olvassa az ÓraMagazinOnline hasábjait.

G-Sokk

Mint néhány sorral fentebb írtuk, minden relatív.

Ahogy az EasX-CHANGE system sem világmegváltó újdonság, ellenben első osztályú módon megvalósított, ma már egyre inkább elvárt „hozzáadott értéke” egy új karórának, úgy a címszereplő SHOCK ABSORBER XPL sem olyas valami, amit – ha nem is ebben a formában – de ne láttunk volna már az órásvilágban.

IWC BIG PILOT’S SHOCK ABSORBER XPL robbantott képe. Forrás: IWC

Egyrészt, számtalan megoldással törekednek az óragyártók, immár évszázados távlatokra visszatekintve is az olyan óraszerkezetek, illetve óratokok kialakítására, amelyek „mindenállóak”.

Vízálló, porálló, mágnesesség „álló”, ütésálló… amennyire lehet.

Tudjuk jól, hogy jelen időben, ráadásul már több, mint 3 évtizede e téren világbajnok és legyőzhetetlen úttörő a kevéssé előkelő, ám annál inkább praktikus japán gyártó, a CASIO és az ő G-SHOCK sorozata.

IWC

Egy Casio G-shockbárki által, már néhány tízezer forintért próbára tehető – csúcsképességéhez, avagy hogy gyakorlatilag a tokba zárt óraszerkezet minden fizikai ráhatást kibír, valami nagyon hasonló megoldással rukkolt elő idén a pilóta órái miatt is kedvelt svájci IWC is.

A koncepció tehát semmilyen formában nem új. Írhatnánk ugyan, hogy rendben van, létezik ütésálló karóra, de kvarc, miközben az IWC ezt mechanikus szerkezettel tudta megvalósítani, ha nem tudnánk, hogy korábban hasonló képeségekkel (sőt) már több Richard Mille „őrület” is megjelent. Ám, amíg az előbbi „olcsó” példa valóban „csak” kvarcszabályozású, amolyan játszós órákat vonultat fel, tegyük hozzá, sok-sok éve, igen nagy sikerrel, addig az utóbbi egy rendkívül felkapott tervező elvarázsolt „igényei” alapján, kis példányszámban megvalósított, csodaszámba menő utópia, amire legfeljebb ha néhány ezer embernek lesz valaha is esélye, hogy élőben megtapasztalhassa, a földön élő 8 milliárd közül.

Az IWC megoldása sokkal inkább önmagához mérten innovatív, ráadásul egy köztes, természetesen luxus, de legalább is drága óra, ám még a széles értelemben vett „nagy átlag” számára is elérhető közelségben.

Ráadásul – bár az aktualitás  kétségtelenül nem szép – épp az IWC BIG PILOT’S SHOCK ABSORBER XPL külső megjelenése indítja arra a gondolkodó óraszeretőt, hogy ebben a verzióban pusztán látni engedi a gyártó a sokkelnyelő megoldásának titkait, ám valószínűleg az ezt követő kiadásokban már szépen háttérbe szorítja majd, a számlap mögé, hogy a sötétben rejtőzve tegye a dolgát.

Móka

Az IWC egyébként kicsit talán új oldaláról mutatkozik be, amikor a 8 év fejlesztéseként előállt sokkelnyelő rendszerét SPRIN-g PROTECT rendszernek keresztelte el (G-SHOCK után szabadon ugye…), ami természetesen a hivatalos propaganda szerint a több, mint 30.000 G (!!!) erőhatás (gyorsulás) elnyelésére is képes megoldás teljesítményére utal. Ám a CASIO-s képzettársítás okán mégis csak bizonyítja, hogy nem csak mérnöki zsenialitás, de humorérzék is terem Schaffhausenben.

A trükk

Mert mérnöki teljesítmény kétségtelenül felfedezhető, a sorozatban gyártható, efféle mértékben ellenálló rendszer kialakítását elnézve. Igazi erejét elsősorban a G-SHOCK megoldásához nagyon hasonló elasztikus, műanyag és fém belső gyűrűk, védő borítások és felfüggesztések által nyeri, miközben nem mehetünk el szó nélkül a mindezt keretbe foglaló óratok anyaga mellett sem.

Ennek neve amolyan képregényes stílusban CERATANIUM lett, s lényegében a titán és a kerámia kombinációja, nem csak a metalurgia szintjén, hiszen e két kedvelt, óratokot adó anyag kedvező tulajdonságai is egyesülnek az IWC új szabadalmában.

Könnyű és szívós, mint a titán, de könnyű és karcolás álló is, mint a kerámia.

IWC BIG PILOT SHOCK ABSORBER XPL. Referenciaszám: IW357201. Forrás: IWC
IWC BIG PILOT’S SHOCK ABSORBER XPL. Referenciaszám: IW357201. Forrás: IWC

Belső szervek

A védőpajzs mögött a gyártó 32115 jelű automatahúzású, mechanikus kalibere ketyeg, 120 órás járástartalékkal, ún. high-tech alumínium felhasználásával előállítva, megint csak a súlycsökkentés jegyében. Ez utóbbinak nem csak a viselés kényelme érdekében van jelentősége.

Egy nehéz, súlyos acél, esetleg nemesfém alkotórészekből kreált óraszerkezet, extrém fizikai erőhatásokra sokkal nagyobb terhelést jelent saját magára nézve, így egy ütésálló, sokkelnyelő karóra esetén előny, ha a védendő és értékes „belső szervek” eleve kis súlyúak.

Külsőségek

A tok 44 milliméter átmérővel készül, ami már-már kecses, az IWC Big Pilot’s családfájára pillantva (még akkor is, ha az idei széria épp 43 mm-re karcsúsodott). A tokvastagság 12 mm, szintén nem vészes, sőt, a gyártó esetén inkább lapos.

A számlap felől persze ettől függetlenül továbbra is befejezetlen hatást kelt az óra, mintha bemutató darab lenne, mely az új képességeit hivatott demonstrálni.

Aligha járunk messze a kimondatlan igazságtól, hiszen – bár kapott referenciaszámot a modell – mégis mindössze évi 10 darab készül belőle, ebben a formában legalább is.

Árról valós információt ezért ne is várjunk, úgysem kapható, hiszen az ennyire csekély példányszám mindig azt mutatja, hogy valójában nem kereskedelmi forgalomba szánt, egyfajta prototípus modellről van szó, ami csak a nagyon bennfenteseknek, esetleg a „legelhivatottabb” gyűjtőknek opció, ám a fejlesztés mindenképp előremutató. (Teoretikus árazása 80.000 CHF, azaz 26 millió forint.)

IWC BIG PILOT SHOCK ABSORBER XPL. Referenciaszám: IW357201. Forrás: IWC

Mi többiek pedig kíváncsian várjuk, visszaköszön-e, és ha igen milyen formában, már a nagyközönség számára is elérhető karóraként megépítve az IWC túlélő konstellációja.

IWC SCHAFFHAUSEN