Pilótakeksz – FORTIS Flieger Classic Chronograph

Azt mondják a szakemberek, hogy másoknak elmondani a belső vívódásainkat, jó dolog. A probléma megoldásának első lépése a beismerés. A folyamat további része a kimondás, majd a diskurzus és a feloldozás, amihez egy kis pilótakeksz nem árthat, sem egy FORTIS Flieger Classic Chronograph.

A beismerés: Horofíliám van!

Mindenkinek van egy története, hogy hol és mivel kezdődött. Van ahol klubok szerveződnek ezek megosztására, és vannak akik egyedül próbálnak megküzdeni a feszítő dilemmával: „egyek vagy vegyek”? A vége persze mindig ugyanaz. Meggyőzzük magunkat, hogy nincs még koronazáras óránk, hogy a kronográf igenis hasznos a mindennapokban, kell a 3000 méter vízállóság, merthát a jetskizés ugye. Meg hogy nem lehet élni egy minőségi automata svájci nélkül, mert hiszen Svájc nem csupán a térképen van, hanem egy kicsit a szívünkben is. (Kicsit mindig erősebben dobban meg, amikor ránézek a Swiss Made feliratra, legyen az bármin. S most ne kekeckedjünk, ne menjünk a színfalak mögé. Mind tudjuk, 60%, meg már megint Kína, de akkor is. Dobban az a szív.) Értitek ugye?

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László
FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László

A diskurzus: Egy Colt-tal kezdődött.

Akár egy jó western, az én történetem is egy Colt-tal kezdődött. Nem .45-össel, hanem 41-essel. Addig a pillanatig csak a szépsége miatt szerettem az órákat, de alapjában véve időmérésre használtam őket. (Akkor még a mobiltelefon nem feltétlenül kísért el minket mindenhová úgy, ahogyan azt ma teszi.) Egy Citizen-t és egy öreg Seiko-t. Aztán az egyik barátom megmutatta az édesapja Breitling Colt-ját. Ez volt a „trigger-effektus”, ez húzta meg a ravaszt. Fegyvermániások és piszkos fantáziájúak előnyben:).

Talán innen kapta a nevét a Breitling Colt? – Ez a kapudrog, a ravasz, aminek a meghúzása után már nincs visszaút?

Egy pilótakeksznyi helyen alkatrészek százai tökéletes harmóniában, kronometrikus pontossággal mutatják az időt, és ehhez mindössze viselni kell. Hihetetlen volt számomra. Attól a pillanattól kezdve szinte minden egyes napom azzal telt, hogy könyvekkel, magazinokkal ostromoltam az agyam, infókkal és képekkel a szeretteimet. Menthetetlenül horofíl lettem.

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: FORTIS

Aztán…

Valahogy úgy alakult, hogy 30 éves koromig nem igazán sikerült eljutnom arra az elhatározásra és anyagi helyzetbe, hogy nem csak magazinokban nézegessem, hanem végre birtokoljam is azokat, a számomra akkor elképesztően drágának tűnő dolgokat, amikre az automatic és swiss made egyszerre van ráírva. Volt szolár Seiko búvár kronográf, meg SKX, de valahol éreztem nekem ennyi nem elég, feljebb akarok lépni.

A feloldozás: FORTIS Flieger Classic Chronograph

Az elhatározást egy mérföldkő élesítette ki bennem, beleléptem a harmadik X-be. Nem volt mese, kellett egy komoly óra. Nézegettem sokfélét, elsősorban Hamiltonokat, de valahogy sosem léptem meg a dolgot. Aztán az egyik magyar ismerősöm, aki a világ legnagyobb órakereskedelmi portáljánál a marketing osztály vezetője (és nem mellesleg a legolvasottabb európai órás online szaklapok egyikénél vezető szerkesztő) segített. Egy sor kérdést tett fel, és segített közelebb kerülni, hogy mi is van annyiért és olyan, ami belefér, amivel már én is bőven elégedett lennék, van története, és ami még fontosabb, szinte minden célra viselhető, mindennapi óra. Így jutottunk el egy használt FORTIS Flieger Chronograph-hoz.

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László
FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László

A FORTIS

a magyarok számára mindig is kedves volt. Hazánk kiváló vadászpilótái (Kecskemét) és légi szállításért felelős pilótái (Pápa) is Fortis-t viseltek/viselnek egészen régóta. Csakúgy, mint számos külföldi légierő-alakulat: Jagdgeschwader, Swiss 11 Fighters, Hellenic Tigers Immelman 51, Thunder Tiger Aerobatic Team.

Magát a manufaktúrát 1912-ben alapították Grenchen-ben, s egész sor eredmény van a hátuk mögött: a világ első tömeggyártásban készülő automata karórája, az első vízhatlan mechanikus ébresztő komplikációval gyártott óra, a világ első ébresztős automata kronográfja.

Az Űrbe és tovább

A Fortis órák félig csendben, de számtalan alkalommal megjárták a ROSCOSMOS program keretében a világűrt. Vagyis lényegében egy kicsi, ma alig tizenegynéhány főt foglalkoztató, de jó pedigrével rendelkező márka, ami 100 éve jár az óraipar kvázi élvonalában, még ha nem is mindig látszik a nagy gépezetek árnyékában.

Nekem tökéletes volt.

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László

Adott volt a büdzsé: 1000€ (300 ezer Ft körül volt akkoriban). Elkezdődött a keresés. Kronográfok alja, hárommutatósok teteje. Adta magát, hogy kronó legyen, maximum majd rendbe hozatom. Találtam is egyet, amelyik tetszett. Beszéltem az eladóval, elmondtam a sztorimat, meg hogy 30. szülinap, még kedvezményt is kaptam. Jó fej volt, klasszikus órabolond, és német, ma is vennék tőle bármit.

Katarzis

Tisztán emlékszem arra a pillanatra, amikor meghozta a futár, 2016. január 28-án. Nem volt hibátlan, ma sem az. (Ez a saját döntésem, meghagytam annak, amivé életútja tette, csak a mechanikára vigyázok, majd talán most a nagyszervíz esedékességével teljesen felújíttatom, még nem döntöttem el). Pár karc, egy-egy odaütődés nyoma, egy más valaki számára gravírozott hátlap, kicsit mikrokarcos AR a zafírkristályon.

De mégis én az első találkozásunk óta tökéletesnek látom. Olyan ez, mint amikor nem egy szűzlányt, hanem egy igazi nőt veszel el feleségül. Minden, amin keresztülment kellett ahhoz, hogy a tiéd lehessen. Így nem érintetlenül a tökéletes. Azóta csak nagyon nehezen viselek másik órát, szinte furdal a lelkiismeret, ha nem a Fortis van rajtam. Szerelem, és az is marad.

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László

Az óráról

Magát a típust 1987-ben mutatta be a grencheni manufaktúra. A klasszikus flieger, vagyis repülős kronográf dizájnban legalább annyira nehéz egyedit alkotni, mint a búvár szegmensben, de azért vannak, akiknek ez mégis sikerül (lásd IWC, vagy újabban Bremont). A Fortis ehhez a funkcionalitásban gyökerező dizájnhoz nyúlt. Ők nem csak mondják, hogy repülős az óra, az ő óráikban repülnek is, és ezzel valójában egy eléggé elit klubhoz tartoznak. A Fortisok híresek a csillogás csökkentésére alkalmazott homokszórt acélról, a kiváló dupla antireflektív kristályról, valamint az első blikkre való leolvashatóságról egyaránt.

Az enyém még a tríciumos számlappal készült, 40 milliméter tokátmérőjű változat, 2001-ből. A fénye már nem az igazi, de még bírja (a trícium felezési ideje 13 év, így nemsokára már nem annyira lesz tartós a fénye, de éjszaka még ma is viszonylag jól leolvasható). Kék és vörös fényben pedig majd kiugranak a narancssárga kronográf mutatók, amik így tökéletesen leolvashatók maradnak az éjszakai repülés során, a gépeken használt fényforrások mellett is.

A matt fekete számlaphoz nagyon magas kontrasztot adnak a mentazöldes-fehér színű kardmutatók, valamint a több rétegben nyomott tríciumos indexek és számok is. Nagyon szeretni valók a lumineszkáló kicsi, borotvaéles számok a relatíve nagy számlapon. A dátum és hét napjai komplikáció hasznos a mindennapokban, bár pepitában szebb lenne, vagyis a fehér alapon fekete számok helyett fekete alapon fehér számokkal.

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László

A szerkezet

A Valjoux 7750 egy igazi igásló. Relatíve olcsón és könnyen szervízelhető, ma is megvan 100 ezer forint környékén, ezt sajnálni rá 5-6 évente nem szabad. A tokozás elvileg 100 méterig vízálló, ám nekem eszembe sem jutott vízbe menni vele, hiszen nem csavarzáras a nagy korona, s a kis kronográf nyomógombok sem.

Ezeket télen, kesztyűben is könnyű kezelni, a mai napig finoman járnak. Maga az óra plusz tizenpár másodperces napi pontossággal jár jelenleg, bár egy szervíz biztosan sokat segít majd. A vásárláskor +5 másodpercet tudott 16-18 órát viselve naponta. Sosem fordult meg a fejemben, hogy ne bízzak meg benne, pedig az elmúlt néhány évben nagyon sok fontos eseményen volt velem, születéstől-temetésig.

Kekszhez májkrém…?

A tokra itthon gúnynév is ragadt: „májkrémes doboz”. Nem vitték „túlzásba” az igaz. Funkcionális, a füleket a tokon végig futó peremmel integráló, egyszerű vonalvezetésű forma. A mindennapi viselésnek kedvez, nem éppen fotogén, de az 1980-as évek végi dizájnborzalmak világában értelmezve üdítően időtlen. Gyárilag egy sima, márkajellel ellátott, szintén homokfúvott tüskezáras bőrszíjon érkezett, amit persze már régen elhordtam. Azóta leginkább magas minőségű katonai színű (olíva, homok, fekete, „signal red”) nato szíjakon hordom, főleg azért, mert a tökfülek kialakítása miatt borzalmasan nehéz rajta még megfelelő eszközökkel is szíjat cserélni.

FORTIS Flieger Classic Chronograph. Fotó: Szentirmai László

Sok helyen jártunk már együtt. Utazásra mindig őt viszem. Gyakorlatilag nem tudok már kronográf nélkül élni (talán csak a búvár lünetta helyettesítheti ideiglenesen). A kerti sütéstől, a lázmérésen át, a vajúdásig, ezer meg ezer módon használható az eltelő idő mérésére. Borzasztóan egyszerű üzemeltetni, hamarabb hagynám otthon az alsónadrágomat, mint a Fortis-t. És sok ismerősöm is így van ezzel, mert a Fortis kicsit összekovácsol. Van köztük séf és helikopter mentőpilóta is, akikkel gyakran a közös diskurzus tárgya a szeretett márka. Mert a Fortis ilyen. Az ég tiszta kék színében a legszebb, de egy mentőhelikopter pilótafülkéjében egy éjjeli műszeres repülésnél van a legjobb helyen. Dolgozik. Egy igazi szerszám.

FORTIS

Szentirmai László 

Szerkesztette RetekG