LACO ZÜRICH.2 és LACO GENF.2

A legtöbb óragyártó kisebb-nagyobb léptékben, de folyamatosan árat emel. A vásárló úgy érezheti, minden drágul. Holott akad ellenpont; A német LACO legfrissebb modelljei épp a megfizethető szegmens felé szárnyalnak. Jó áras pilótaórák érkeztek, LACO ZÜRICH.2 és LACO GENF.2 néven.

2×2=4

Egészen pontosan 4 féle kiadásban szerezhet be most egyet-egyet az, aki a klasszikus pilótaórák (flieger) stílusát kedveli. Méghozzá igazán baráti áron, autentikus márkanév alatt. LACO ZÜRICH.2 néven az ún. „B-változat” számlapi képet megidézőt, dátum nélkül, illetve LACO ZÜRICH.2.D néven dátum komplikációval felvértezett változatát. Valamint a LACO GENF.2-t, az „A-változat” dizájnt öregbítőt szintén dátumablakot nem „villantva”, s LACO GENF.2.D néven – már kitalálhattuk – érhető el e stílus „dátumos” variánsa.

LACO ZÜRICH.2, LACO ZÜRICH.2.D, LACO GENF.2, LACO GENF.2.D. Referenciaszámok: 861806.2., 861806.2.D., 861807.2, 861807.2.D. Fotó: LACO
LACO ZÜRICH.2, LACO ZÜRICH.2.D, LACO GENF.2, LACO GENF.2.D. Referenciaszámok: 861806.2., 861806.2.D., 861807.2, 861807.2.D. Fotó: LACO

A négy opció egyező összegű pénzbe kerül. Bármelyiket is szemeljük ki magunknak, annak ára 260 EUR, azaz – erősödő valutánknak hála90.000 magyar forint.

Technológia

Ezért a pénzért kapjuk egyrészt a klasszikus, pilótás (ahogy a német mondja „Flieger”) óra megjelenést, ami megszólalásig hasonlatos az 1940-es években, a Német Légierőnek gyártott „nagy” elődökre.

Na jó, nem.

LACO ZÜRICH.2. Fotó: LACO

NAGY

…volt az eredeti kiadások legtöbbje, hiszen akkor még 55 milliméteres tokátmérővel készültek. S valóban a LACO (Lacher & Co. néven) volt azon 5 gyártó egyike (1 svájci és 4 német, IWC, A. Lange & Söhne, Wempe, Laco, Stowa), akik hivatalos beszállítói lehettek az akkor (sokáig) világverő hadi gépezetnek. A fent írt, ma már leginkább viselhetetlenül nagynak titulálható méret oka egyébként tisztán a funkcionalitásra vezethető vissza. Kvázi hadászati eszközként, a küldetés hatékony végrehajtását szolgálta, ám ma, „békeidőben” már elegendő, sőt kívánatosabb is a mostani kiadások esetén is tapasztalható 40 mm-s tokátmérő.

Hajtómű

Szintén jelentős eltérés lapul az óratok belsejében is. A 70 évvel ezelőtti elődök még nem is „álmodhattak” kvarc szabályozású szerkezetekről. Holott, ha tehették volna, nagyon is valószínű, hogy már akkor is efféle robotszív kerül beléjük. Lévén sokkal igénytelenebb, strapabíróbb, mint mechanikus társai, közben (általában) jóval pontosabb időmérést szavatol.

LACO GENF.2.D. Fotó: LACO

S nem mellesleg költséghatékonyabb megoldás is, elég csak a fent írt, aktuális LACO árképzésre mutogatni.

Hangulat

Minden más elemében tökéletesen idézi a klasszikus, „Luftwaffe” számára gyártott, német pilótaórák miliőjét. Ráadásul a svájci Ronda 503, illetve Ronda 505 kvarc szerkezetnek is hála, az óra mindössze 9 milliméter „lapos” és 58 gramm, így kategóriájában az egyik legkényelmesebben, akár ingujj alatt is bármikor viselhető kivitele mind a négy opció.

A fekete számlapokon zöld lumineszcens festékkel felvitt indexek garmadája szolgáltatja a pontos idő leolvasását, ami jelen esetben kétségtelenül köröket ver a hasonló kategóriában, bár jóval drágábban elérhető mechanikus szerkezetekkel szerelt modellekre. S természetesen szegecses, barna, fehér szegélyvarrással erősített bőrszíj és tüskezár teszi az összképet harmonikussá.

LACO ZÜRICH.2. Fotó: LACO
LACO ZÜRICH.2. Fotó: LACO

Elnevezés

Felmerülhet a kérdés, miért nevezi el egy száz éve jegyzett német óramárka svájci városokról pilótaóráit? A válaszért egyenesen a gyártóhoz fordultunk, aki készséggel válaszolt.

Ahogy a .2 jelölés mutatja, hasonló névvel már létezett korábbi szériájuk, amikor is olyan híres és jelentős európai városok szolgáltak névadóként, ahol fontos és nagy repülőtér található.

LACO GENF.2.D. Fotó: LACO
LACO GENF.2.D. Fotó: LACO

Ezen modellek egyébként sikeresek, meglehetősen jól fogytak a korábbi időkben is, ráadásul az aktuális verziókban használt svájci óraszerkezet szintén kapocs az alpesi nagyvárosok, illetve a képeken is látható fliegerek között.

Zárásként pedig valljuk meg, ha nem csak, mint pilótaóra, de mutatós, elegáns időmérőként tekintünk rájuk, akkor is igencsak megvan a helyük az aktuális piaci kínálatban.

LACO