IWC Big Pilot’s Watch 43 Tourbillon Markus Bühler

Jó eséllyel az IWC Big Pilot’s Watch 43 Tourbillon Markus Bühler is keresetté válik, de egyben alig ismert marad.

Ezzel persze olyan nagyon újat nem tenne a konkrét modell, pontosan követné elődjének lépteit. A 2008-ban bemutatott IW5003-as referenciaszámú darab az összes Big Pilot közül talán az egyik legkevésbé ismert. Tegyük hozzá, hogy ennek azért oka van.

Egyik, hogy csupán egy tucat készült belőle és abból is csak tíz darab került forgalomba. Egy ugyanis az IWC múzeumában csücsül, egy pedig (néha-néha) alkotójának csuklóján. Ráadásul műszaki szempontból teljesen értelmetlen is. A maga korában valóban elismerésre méltó 5XXX-es kalibert egyszerű Unitas 6498 szerkezettel helyettesítették, ami finoman szólva is nagy visszalépés. Persze az egészre van valóban érdemi magyarázat.

A Richemont-csoport „házi” órásmester versenyére született a darab, amelynek abban az évben a rugóház volt a fő tematikája. Viszonylag kevés időt is adtak az ötlet kivitelezésre, így értelemszerűen csak egyszerű megoldások kerülhettek szóba. Ezt a versenyt nyerte meg Bühler, aki akkor még tanonc volt az IWC-nél. Az, hogy a kismásodperc is turbinát kapott már csupán a hab a tortán. Az ötlet akkora tetszést aratott, hogy megszületett az IW5003.

IWC Big Pilot's Watch 43 Tourbillon Markus Bühler - az 51 is csak 50, mivel abból egy darab Bühlert illeti
IWC Big Pilot’s Watch 43 Tourbillon Markus Bühler – az 51 is csak 50, mivel abból egy darab Bühlert illeti

Újjáéledve

Másfél évtizeddel később jelenik meg a újabb turbinás IWC. Mivel az infláció korát éljük, ezért ez az óra ennek esik áldozatul. Hogy ez jó hír-e vagy sem, az alapvetően teljesen lényegtelen, mivel garantálható, hogy hamar elfogy a modell, de valószínűleg nem is kerül forgalomba, mert nincs mit a boltokba küldeni. A darabszám 51-re nőtt, ami ugyan négyszer több, mint az elődé, de világszinten nem kimutatható mennyiség. A tok a korábbihoz képest kisebb lett, hiszen ma már a Big Pilot nem 46,2 mm, hanem csupán 43 milliméter átmérőjű. Anyaga miatt azonban garantáltan nehezebb, hiszen platina.

IWC Big Pilot's Watch 43 Tourbillon Markus Bühler - Az 5003-as szerkezetének díszítése talán jobban illett a repülés témájához
IWC Big Pilot’s Watch 43 Tourbillon Markus Bühler – Az 5003-as szerkezetének díszítése talán jobban illett a repülés témájához

Ami korábban egyszerű és ötletes volt (Unitas kaliber), az a maira már csak részben igaz. A 82905-es kaliber továbbra is kifejezetten ötletes, de már nagyon bonyolult. A turbina most ugyanis egy repülőtourbillon ketrecének része, az egyik lapátjához csatlakozik a hajszálrugó. A turbina állításával egyben a rugó hossza, és így az óra pontossága szabályozható. Ötletesnek valóban az, de a felépítése rendkívül bonyolult.

Értelemszerűen ez az árra is hatással volt, de mivel kapni amúgy sem lehet, így csak a teljesség igénye miatt álljon itt az összeg: 125000 frank.

IWC