Audemars Piguet Code 11.59 Openworked Self-Winding Flying Tourbillon Chronograph

Nem adják fel. Az Audemars Piguet Code 11.59 Openworked Self-Winding Flying Tourbillon Chronograph ismét egy példa arra, hogy nagyon kell az újabb pillér.

Amikor a Code 11.59 tavaly év elején bemutatkozott, akkor meglehetősen vegyes volt a fogadtatás. A kritikai észrevételek elsősorban a számlapra vonatkoztak, amin azért egyszerűbb változtatni, mint a tokon. Az alapmodellek mellet azonban meglehetősen hamar megjelentek a komplikációkkal ellátottak is. Tourbillon, percismétlő és öröknaptár is megjelent a Code 11.59 kollekcióban, gyakorlatilag egy bő év leforgása alatt.

Audemars Piguet Code 11.59 Openworked Self-Winding Flying Tourbillon Chronograph - minden Code 11.59 legerősebb oldala, a tok
Audemars Piguet Code 11.59 Openworked Self-Winding Flying Tourbillon Chronograph – minden Code 11.59 legerősebb oldala, a tok

A mostani modell az eddigi legösszetettebb, hiszen kronográffal és tourbillonnal is ellátták. Úgy is értelmezhetjük, hogy megtették az első lépést a Code 11.59 grande complication megalkotása felé. Ráadásul mindkét komplikáció esetében többet kapunk, mint a sima, „mezei” kiviteleknél. A kronográf ugyanis fly-back rendszerű, azaz megállítás és nullázás nélkül indítható az újabb mérés. A tourbillont pedig a számlap felőli oldalon megfosztották hídjától, azaz repülő kivitelű. Érdemi haszna aligha van, ahogy egyébként a tourbillonnak karórában sem, ám esztétikai annál inkább.

Audemars Piguet Code 11.59 Openworked Self-Winding Flying Tourbillon Chronograph - számlap nélkül is van mit nézni
Audemars Piguet Code 11.59 Openworked Self-Winding Flying Tourbillon Chronograph – számlap nélkül is van mit nézni

Nyitott, de nem átlátszó

Az óra ugyanis hagyományos értelemben vett számlappal nem rendelkezik. Egyedül a számlap peremén, illetve a kronográf összegzőinél kapunk skálát, amelyek alig-alig takarnak el valami az alattuk megjelenő szerkezetből. Sokat azonban így sem látunk, mivel a szerkezet számlap felőli hídjainak nagy része fekete. Tekintetünket azonban nem nyeli el teljesen, ami a három, szimmetrikusan elrendezett hídszerűségnek köszönhető. Ez a fajta strukturált megjelenés pedig gyanúra adhat okot.

A 2952-as kalibert hátul is legalább olyan gondosan rajzolták meg, mint elöl
A 2952-as kalibert hátul is legalább olyan gondosan rajzolták meg, mint elöl

Nem aprózták el

Arról árulkodik ugyanis, hogy a szerkezetet kifejezetten a esztétikai szempontokat figyelembe véve tervezték, azaz valóban egy új kaliberrel van dolgunk. A 2952-es kaliber pedig valóban az. Bár a márka a svájci óramárkák szentháromságának egyike, azért új szerkezetekkel jelentkezni náluk is költségtényező. Főleg, hogy elve magasan van az a bizonyos léc. Megtehették volna, hogy a másfél éves 4400-as kronográf kalibert módosítják. Már csak azért is, mert egyrészt régi adósságát törlesztette vele a márka, másrészt pont a Code 11.59 kollekcióban mutatkozott be.

Két évtizede csodálattal tekintettek rá, ma már csak elismerően bólogatnak a repülő tourbillon láttán
Két évtizede csodálattal tekintettek rá, ma már csak elismerően bólogatnak a repülő tourbillon láttán

A név azonban kötelez, azaz az elvárásoknak eleget kellett tenni. Ennek tudható be, hogy mindössze 50 darab készül ebből a modellből, és egy nagyobb fővárosi lakás árát kérik érte, avagy 240000 frankot. Ennek nyilván elenyésző részét képviseli a 41 milliméteres tok aranytartalma. Nyilván egy tipikusan gyűjtőknek szánt darab ez, és a stratégia is immár egész jól kirajzolódott. Ha az alapmodellekkel nem sikerült kellő lendületet gyűjteni, azaz „alulról” növekedve népszerűségre szert tenni, akkor majd felülről (is) megpróbálják. Ne feledjük, az Audemars Piguet pénzügyi szempontból egyet jelent a Royal Oakkal és kigyúrt társával, a Royal Oak Offshore-ral. Egy lábon állni nem egy életbiztosítás. Márpedig az Audemars Piguet évtizedek óta ezt teszi, bár már többször próbálta ezt orvosolni.

Audemars Piguet