Nincs laposabb – Citizen Eco-Drive One

Ha egy már létező technológia fejlesztése során mérföldkőhöz érnek, napjaink digitális világában bevett szokásnak megfelelően verziószámot váltanak. Jelzés értékű ugyanakkor, ha egy négy évtized alatt egyre tökéletesebbé tett fejlesztés pont a 40. évforduló alkalmából újra az 1-es sorszámot kapja. Ez azonban csak a másodlagos jelentése az új Citizen-modell nevének. Az egyes itt az elsőbbséget jelképezi, ez ugyanis jelenleg minden Eco-Drive-technológiával szerelt modell királya. Mivel érdemli ki ezt a címet a Citizen Eco-Drive One? A méretével.Citizen-Eco-Drive-One-mood

Lapos órák mindig is az elegáns és kifinomult stílus megtestesítőinek számítottak, az azokat készítő márkák pedig az óraipar legnagyobbjai közé emelkedhettek. Az ok egyszerű: lapos órát készíteni soha nem jelent egyet az alkatrészek elvékonyításával, hiszen jobb esetben így egy megbízhatatlan időmérőt kapunk, rosszabban egy teljesen használhatatlan, nyeklő-nyakló tárgyat. Ez utóbbira kiváló példa a világ valaha készített legvékonyabb karórája, a 0,98 milliméter vastag Concord Delirium IV, amelyet nem lehetett hordani, mert a tok nem volt elég merev. Ahogy felcsatolták, az óra megállt.

Ezt a hibát a Citizen nyilván nem követhette el, de egy lapos órához előbb egy lapos szerkezet is kell. Japán márkaként a Citizen abban a szerencsés helyzetben van, hogy – szemben svájci versenytársaival – mindent házon belül képes megoldani. A mindenbe pedig nem csupán maga az óragyártás egésze tartozik bele, hanem a kenő- és egyéb vegyi anyagoktól kezdve az elektronikai fejlesztéseken át egészen az óragyártáshoz szükséges specializált gépekig. Így műszaki akadállyal nem kellett megküzdeni, már csak azt kellett kitalálni, hogy az Eco-Drive-szerkezet egyes nagyobb elemeit hogyan kicsinyítsék tovább. A kvarcszabályozású Eco-Drive-szerkezetnél ez elsősorban három alkotóelemet érint: a rotort, a tekercset és a működését biztosító kondenzátort. Szintén új megoldást kellett találni a rotor zsugorítására, ugyanis hiába próbálták hagyományos módszerekkel kicsinyíteni, az eredmény nem volt kielégítő. Végül lézerhegesztéssel sikerült kellően lapos rotort létrehozni. A tekercs méretének csökkentésére is sikerült megfelelő megoldást találniuk a Citizen mérnökeinek. Egy kvarcban ez a legnagyobb méretű alkatrész, így kiemelkedő fontosságú volt méretének csökkentése, miközben a tekercs karakterisztikája nem változik. Szimulációk és prototípusok egész sorára volt szükség a megfelelő méretek kikísérletezéséhez, míg végül sikerült megtalálni a megfelelő méretet és arányokat. A tekercs magjának átmérője így 0,3 milliméter lett, míg a rátekert rézhuzal 0,017 milliméteres vastagsága az átlagos emberi hajszál negyedét sem éri el. Ennek a három kulcsfontosságú alkatrésznek a kicsinyítésével sikerült végül is elérni a kitűzött célt, és kereken 1 milliméter lapos szerkezetet (8826-as kaliber) készíteni.Citizen-Eco-Drive-One-face
Ahogy a svájci Delirium példája is mutatja, lapos órát készíteni nem nehéz, de ténylegesen használható laposat annál inkább. Az anyagtudomány fejlődésének köszönhetően a Citizen Eco-Drive One a mindennapi viselés terhével is könnyedén megbirkózik. Ehhez a bevett módon, három részből (hátlap, középrész, ráma) felépülő tokot két high-tech anyagból formálták meg. Az előbbi kettő Cermet, azaz kerámiából, illetve fémes karbidokból és nitridekből álló kompozit. A ráma volfrámkarbid porból készült, méghozzá mindenféle fémes kötőanyag – mint például kobalt vagy nikkel – nélkül. Ez persze legfeljebb a kémia iránt fogékonyakat hozza lázba, azonban annak, hogy a tok nem hajlik, nem deformálódik annak ellenére sem, hogy mindössze 2,98 milliméter lapos, már az órabarátok mindegyikének hevesebben kezd dobogni a szíve. A teljes képhez azért hozzátartozik, hogy ezt a felépítést csak a jubileumi, limitált példányszámú kivitelnél alkalmazták, a mennyiségi korlát nélküli modelleknél a Cermet helyett a Citizen saját fejlesztésű Duratect eljárásával felületkeményített rozsdamentes acélt használnak.Citizen-Eco-Drive-One-AR5000-50E-AR5000-68A-AR5004-59

Ha nem is teljesen szokatlan, de igen is kivételes vastagságban született meg az óra számlapja. Az anyag zafír, ahogy az üveg is, ám a számlap hajszálvékony, egész pontosan kéthajszálnyi vékony. Annak érdekében, hogy ez a leheletvékony alkotóelem ne sérüljön, közvetlenül a szerkezetre rögzítették.
Hol is a helye jelenleg a Eco-Drive One-nak? A válasz ott van az óra nevében. A japán márka óvatosan csak a világ leglaposabb fényenergiával működő órájának hívja, hiszen Svájcban sincs jelenleg ennél laposabb óra. A Citizen Eco-Drive One elsőbbsége egy ideig tehát biztosított.