Karóra és ékszervarázs

Hagyományos ajándékozási ötletnek számít a karóra, illetve az ékszer. Nem véletlenül, hiszen hosszú évtizedek óta bizonyít.

Ha nagyon szigorúan vesszük, akkor persze az ékszerek esetében minimum több ezer évre visszamenőleg igaz ez. Karóráknál szükségszerűen erről aligha beszélhetünk, hiszen alig egy évszázada vannak velünk. Talán ennek is köszönhető, hogy sokkal márkatudatosabban viszonyulnak ehhez a kérdéshez a vásárlók.

Ennek ellenére is garantáltan végtelenségig lehetne vitatkozni, hogy ár-érték arányban melyik márka is a legmegfelelőbb. Ilyen beszélgetésekbe mi is rendszeresen belefutunk a Babós Szalonban, de az is biztos, hogy a Longines minimum előkelő helyet, vagy akár dobogósat is betöltene, egyesek szerint pedig akár annak legfelső fokára is állhatna. Ebben nyilván szerepet játszik, hogy a márka a leghosszabb ideje van jelen a hazai piacon. Nem a karórák reneszánszát jelentő 1990-es éveket értjük ezalatt, hanem annál jóval korábban még az 1970-es évtizedet. Idestova ez már egy félévszázad, ami bőven elég ahhoz, hogy az emberek fejébe is befészkelje magát.

Szellemiség

Persze azért az sem árt, ha márka hiteles is. A rendkívül hosszú és óratörténeti szempontból is jelentős múlt, illetve a következetesen magas termékminőség pedig teszi a dolgát. Pont a jelentős múlt miatt a márkánál a konzervatívabb ízlésvilág dominál, jó néhány kollekció évtizedekkel korábbi modelleken alapszik. Kivétel azonban a méltán kedvelt búváróra kollekció, a HydroConquest, illetve a látszat ellenére tényleges előzmények nélküli Longines Spirit darabok.

Azért látszat ellenére, mert első pillantásra tényleg elhisszük róla, hogy a Longines aranykorszakából, az 1920-as, 1930-as évek valamelyikében találjuk az elődöt. Pedig nem. A márka csupán annyira jól ismeri a korszakot – saját múltját – hogy tökéletesen képes megidézni annak hangulatát. Ezért érezzük úgy, hogy a megjelenése ellenére a Spirit kollekció mégsem egy katonai karóra, hiába hordozza magán azok néhány stílusjegyeit. Mindenféleképpen az eleganciát hangsúlyozzák az elnyújtott fülek, a részletgazdag számlap, illetve a 42 milliméteres átmérő mellett a finomabb 40 mm, illetve 37 milliméteres kivitelek. Ne feledkezzünk meg a számlap alján lévő 5 csillagról, amely hagyományosan a kiválóságot jelképezi a márkánál, jelen esetben pedig kronométer pontosságot takar. Értelemszerűen a Zulu Time változatok inkább a funkcionalitást jobban hangsúlyozó vonal irányába tolják a Longines Spirit modelleket, hiszen a második időzóna funkció ezt jóformán előre meghatározza. Ennek jegyében pedig a lünettaának is megadták a módját. Nem csupán finoman állítható, hanem modelltől függően különböző színű kerámiabetét is kapott.

Melegség

Apropó kerámia! Manapság nagyon kedvelt anyaga az óraiparnak, de van egy márka, amely ezen a trenden csak mosolyog. A Rado ugyanis szó szerint évtizedek óta ezzel az anyaggal dolgozik, amit az ezredfordulón a hölgyek is felfedeztek maguknak. Fényes felülete vonzza a tekintet, miközben szinte összekarcolhatatlan, arról nem is beszélve, hogy nem fagy le a csukló, amikor kerámiából készült csattal ellátott karórát helyezünk föl. Acél és nemesfémeknél ez sokszor sokkoló élmény lehet. ami elveszi a kedvet a viseléstől. A Rado Centrix aranyozott kivitele a csat nagy kerámiaszemeinek köszönhetően tudja tartani ígéretét. A csillogó, melegséget árasztó aranyfelületek az órát felvéve sem okoznak csalódást. Az élményt fokozza a számlap is, amely nem csupán a díszített szerkezetet engedni láttatni, hanem a gyémántok csillogása is igézően hívogat.

Csillogás

Itthon talán az egyetlen olyan bő évszázadnyi múltra visszatekintő családi vállalkozás a Babós Szalon, ahol márkás karórák és ékszerek is szerepelnek a választékban. Utóbbiaknak immár a budapesti kínálatban is megjelentek, így a pontosan egy karátos gyémánttal foglalt gyűrűk is. Hollywoodi befolyásnak köszönhetően sokaknak automatikusan az eljegyzés jut erről eszébe, pedig számos más alkalomra is ajándékozhatóak. Illetve már a befektetési szempont is megjelent, holott egy ékszer ennél többről is szólhatna.

Sokkal inkább arról, amit például az olasz Zancan ékszerház hirdet: az önkifejezésről. Ők ráadásul eleve férfiakat szólítanak meg ékszereikkel. A megszokott darabok mindegyikét megtaláljuk náluk, legyen szó gyűrűkről, karkötőkről, karláncokról vagy nyakláncokról. Ugyanakkor ezeket a klasszikus műfajokat sikerült úgy átformálniuk, a maszkulinitással megtölteniük, hogy nem is értjük, miért csak a hölgyek kiváltsága lenne ékszert hordani. Markáns vonalvezetés, színeket alig használó monokróm színvilág és az ékszereken hagyományosan férfiakhoz köthető témák feldolgozása a receptjük erre.

Babós Szalon