De Bethune DB28GS Yellow Submarine

Kicsi, független, és svájci, így minden adott ahhoz, hogy vakmerőek és újítóak legyenek. A De Bethune DB28GS Yellow Submarine sem elégszik meg ennél kevesebbel.

Minden területen azért nem tud, és nem is kell újat mutatnia. A DB28 név alatt futó tok például idén lett 10 éves. Egyben ez az a tok és formanyelv is, amely meghozta a 2002-ben alapított márkának az áttörést is. Azt, hogy a koronát 12 órába helyezték önmagában aligha nagy durranás, de a formaterv elengedhetetlen része. Ezenkívül szorosan összefügg a tok leglátványosabb elemével, a lengő fülekkel. Ezek ráadásul áttörtek is, azaz már pusztán küllemükkel is felhívhatták volna magukra a figyelmet.

Lengő fülek

A füleket ugyanis 3 és 9 óránál rögzítették a tokhoz, ez egyben a forgáspontjuk is, amely mentén enyhén lefele képesek elmozdulni. Egy meglehetősen erős rugó tart ellen annak érdekében, hogy a fülek ne lötyögjenek, a tok pedig biztosan üljön a csuklón. Erre a megoldásra – azon kívül, hogy egyediek lehessenek – a meglehetősen méretes tokok miatt van szükség. A DB28 modellek ugyanis jellemzően jóval 40 milliméter felettiek, ahogy ez a búváróra is 44 milliméteres.

De Bethune DB28GS Yellow Submarine
De Bethune DB28GS Yellow Submarine

Generátor

Bármilyen hihetetlen, a sárga tengeralattjáró egy búváróra. A vonatkozó ISO szabvány mindegyikének eleget tesz, sőt, a számlap még LED-del meg is világítható. Természetesen az ehhez szükséges energia nem elemből származik, hanem a rugóházból. Gombnyomásra (ha óránál) egy különálló kerékmű lép működésbe, amely egy miniatűr méretű áramfejlesztőt hajt meg kielégítve a LEDek áramigényét. Ez a megoldás rendkívül energiaigényes, így a kézi felhúzású szerkezet öt napnyi járástartaléka kb. 60 másodpercnyi megvilágításra elég. Meglehetősen látványos, ahogy kilenc óránál a járástartalék mutatója szépen az egyre alacsonyabb érték felé csúszik. Hogy a szerkezet ne álljon le, az áramfejlesztő kerékműve az egy napnyi járástartalékhoz érve kikapcsol, és a LEDek elalszanak.

Színezés

Amivel azonban valóban látványosat újított a márka, az a tok színe. Nem aranyozott, nem bronz, hanem titán. Az ok, amiért nem a szokásos szürke színében látjuk a márka által kidolgozott hőkezelési eljárás. Ennek eredményeként színeződik át a titán külső oxidrétege és válik aranyhoz, vagy bronzhoz hasonlóvá.

De Bethune DB28GS Yellow Submarine
De Bethune DB28GS Yellow Submarine

Egy olyan márka, amely pusztán évi kb. 150 darabot állít elő, és közben ilyen dolgokkal jelentkezik, az nyilván nem gombokért árulja portékáját. A 25 darab karóra egyike röpke 95000 frankért lehet a mienk. Nem épp baráti, de mégis reálisabbnak tűnik például a Richard Mille-hez képest. Azokért jóval többet kérnek, és évente legalább hússzor, harmincszor többet készítenek. Már ha épp nem a Renaud&Papit kérik fel a gyártásra. Ezen a kérdésen azonban valószínűleg kevesen fognak rágódni.

De Bethune