Kicsi, független, és svájci, így minden adott ahhoz, hogy vakmerőek és újítóak legyenek. A De Bethune DB28GS Yellow Submarine sem elégszik meg ennél kevesebbel.
Minden területen azért nem tud, és nem is kell újat mutatnia. A DB28 név alatt futó tok például idén lett 10 éves. Egyben ez az a tok és formanyelv is, amely meghozta a 2002-ben alapított márkának az áttörést is. Azt, hogy a koronát 12 órába helyezték önmagában aligha nagy durranás, de a formaterv elengedhetetlen része. Ezenkívül szorosan összefügg a tok leglátványosabb elemével, a lengő fülekkel. Ezek ráadásul áttörtek is, azaz már pusztán küllemükkel is felhívhatták volna magukra a figyelmet.
Lengő fülek
A füleket ugyanis 3 és 9 óránál rögzítették a tokhoz, ez egyben a forgáspontjuk is, amely mentén enyhén lefele képesek elmozdulni. Egy meglehetősen erős rugó tart ellen annak érdekében, hogy a fülek ne lötyögjenek, a tok pedig biztosan üljön a csuklón. Erre a megoldásra – azon kívül, hogy egyediek lehessenek – a meglehetősen méretes tokok miatt van szükség. A DB28 modellek ugyanis jellemzően jóval 40 milliméter felettiek, ahogy ez a búváróra is 44 milliméteres.
![De Bethune DB28GS Yellow Submarine](https://www.oramagazin.hu/wp-content/uploads/2020/11/de-bethune-db28gs-yellow-submarine-karora-luxusora-wrist.jpg)
Generátor
Bármilyen hihetetlen, a sárga tengeralattjáró egy búváróra. A vonatkozó ISO szabvány mindegyikének eleget tesz, sőt, a számlap még LED-del meg is világítható. Természetesen az ehhez szükséges energia nem elemből származik, hanem a rugóházból. Gombnyomásra (ha óránál) egy különálló kerékmű lép működésbe, amely egy miniatűr méretű áramfejlesztőt hajt meg kielégítve a LEDek áramigényét. Ez a megoldás rendkívül energiaigényes, így a kézi felhúzású szerkezet öt napnyi járástartaléka kb. 60 másodpercnyi megvilágításra elég. Meglehetősen látványos, ahogy kilenc óránál a járástartalék mutatója szépen az egyre alacsonyabb érték felé csúszik. Hogy a szerkezet ne álljon le, az áramfejlesztő kerékműve az egy napnyi járástartalékhoz érve kikapcsol, és a LEDek elalszanak.
Színezés
Amivel azonban valóban látványosat újított a márka, az a tok színe. Nem aranyozott, nem bronz, hanem titán. Az ok, amiért nem a szokásos szürke színében látjuk a márka által kidolgozott hőkezelési eljárás. Ennek eredményeként színeződik át a titán külső oxidrétege és válik aranyhoz, vagy bronzhoz hasonlóvá.
![De Bethune DB28GS Yellow Submarine](https://www.oramagazin.hu/wp-content/uploads/2020/11/de-bethune-db28gs-yellow-submarine-karora-luxusora-soldat.jpg)
Egy olyan márka, amely pusztán évi kb. 150 darabot állít elő, és közben ilyen dolgokkal jelentkezik, az nyilván nem gombokért árulja portékáját. A 25 darab karóra egyike röpke 95000 frankért lehet a mienk. Nem épp baráti, de mégis reálisabbnak tűnik például a Richard Mille-hez képest. Azokért jóval többet kérnek, és évente legalább hússzor, harmincszor többet készítenek. Már ha épp nem a Renaud&Papit kérik fel a gyártásra. Ezen a kérdésen azonban valószínűleg kevesen fognak rágódni.