Gondok a Swatch-csoportnál

A Swatch-csoport továbbra is az óraipar legnagyobb szereplője, egy ideje azonban nem úgy megy a szekér, ahogy azt a részvényesek elvárják.

Nyilvánvalóan a Swatch-részvény árfolyamáról van szó, amely nagyon nem követi le a svájci tőzsdeindex idei, éven belüli közel 20 százalékos emelkedését. Még óvatosan is fogalmaztunk, mivel a részvény tavasz óta közel harmadával lett olcsóbb, 2018 nyarához képest pedig értékének majdnem felét vesztette el.

Az okok, mint mindig, sokrétűek

Tavaly például akadtak gondok a gyártásban, amely iparági szakértők szerint 2018-ban 300 millió franknyi kiesést okozott a csoportnak. Szintén nem tettek, illetve tesznek jót a forgalomnak a Hongkong-i zavargások. Bár alapvetően egy apró kis területről beszélünk a svájci óraipar számára kiemelkedő fontosságú piacról beszélhetünk. A Swatch-csoport forgalmának tíz százalékát ott realizálja. Szintén aggodalomra ad okot, hogy az Omega kezd túl jól teljesíteni, és egy esetleges rossz lépéssel aránytalanul megterhelné a csoportot. Jelenleg a csoport forgalmának 27 százalékát adja az Omega, miközben a csoportnak további 19 márkája is van, és akkor a beszállítói tevékenységért felelős vállalkozásokat (szerkezetek, számlapok, rugók stb.) még nem is soroltuk ide.

A Swatch-csoport bieli székházában nem izgulnak az árfolyam miatt

Luxusterméket forgalmazó többi csoporthoz képest a bevételnek jóval kisebb része származik online kereskedelemből, még a 10 százaléktól is messze van. Ezen a téren a csoportnak komoly lemaradása van a jóval aktívabb Richemont-csoporthoz képest, amely forgalmának már 16 százaléka a virtuális piactérről származik. Ők nem csak ahhoz biztosítanak felületet, hogy új óráikat online lehessen megvásárolni, hanem már az általa forgalmazott márkák használt példányainak beszerzéséhez is biztosít portált. Ugyanakkor az új időmérők közül jellemzően csak az adott márka belépőmodelljeit lehet megvenni, holdfázisnál bonyolultabb komplikációval ellátott karóráért továbbra is üzletbe kell menni.

Online

A Swatch-csoportnak kifejezetten fontos volna növelnie online értékesítési részesedését, hiszen a többi luxustermék-csoporttal szemben nekik számos belépő- és alsó-középkategóriás márkájuk van. A csoport vezetőjének saját elmondása szerint egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy akár már a közeljövőben a Tissot, a Certina és különösen a Swatch forgalmának akár fele is online realizálódjon. Mellesleg pont ezek azok a márkák, amelyek az okosórák és fitnesz-karkötők szorongatnak, és az Omegával szinte megegyező részarányt képviselnek a csoport forgalmában.

A Swatch-csoport standjainak helyén közösségi tér kapott helyet az idei bázeli vásáron

Mindezeken kívül a Swatch-csoportnak egy további igen komoly hátránnyal kell megküzdenie: égisze alá kizárólag óraiparhoz kötődő vállalkozások tartoznak, azaz egy esetleges óraipari válság összehasonlíthatatlanul erősebben érintené, mint versenytársait. Nem véletlenül fizetett óriási összeget a Harry Winston ékszer és óramárkáért. Ezzel ugyanis szert tett első ékszermárkájára, ami akár a diverzifikálás első lépéseként is felfogható. Mivel elemzők szerint a 2020-as évek az ékszeripar konszolidációjáról fognak szólni, így elképzelhető, hogy a Swatch-csoport is gazdagon bevásárol majd.

Van azonban még egy tényező, ami magyarázhatja az árfolyamot és amit a befektetők szeretnek sokszor elfelejteni. Az óraiparban még mindig másként jár az idő, mint más iparágakban. Történetesen lassabban. Éppen ezért közép, de inkább hosszú távon érdemes befektetni. Akár ezt is alátámaszthatja az a tény, hogy a Swatch-csoport évek óta a piac forgalmának 18,5 százalékát tudhatja magáénak, azaz a fenti nehézségek ellenére őrzi pozícióit.