Csoport(kör)kép

Ugyan a koronavírus okozta válságot még mindig nem hagytuk magunk mögött, az óraipar köszöni szépen, már jól van.

Mi sem jelzi ezt jobban, mint a Swatch-csoport eredménye. Ugyan a nettó forgalom 31 százalékos növekedése jól hangzik, de feledjük, hogy az 2020-ra vonatkozik, azaz az első „vírus” évre vonatkozik. Más szóval nem mérvadó. Ugyanakkor ha 2019-cel hasonlítjuk össze, akkor már 88 százalékról beszélhetünk, azaz bő egy tized hiányzik ahhoz, hogy elérjék a vírus előtti szintet.

Ugyanakkor nyereségük, 774 millió frank, már meghaladja a 2019-es év 748 millióját. Elég egyértelműen látszik, hogy pusztán a hatékonyság növelésével érték ezt el, ami a gyakorlatban 4656 fő elbocsájtását jelentette 2019-hez képest. Hogy egyébként a koronavírus milyen szinten érintette a márkát, mi sem jelzi jobban, mint a 2020-as év 53 millió frankos vesztesége. Arra, hogy a csoport veszteséges legyen, legutoljára 1984-ben volt példa, azaz az alapítás első évében, a kvarcválság időszakában. Erre az évre azonban két számjegyű növekedést várnak, ami ha összejön, jócskán meghaladja majd a 2019-es év (utolsó vírus előtti év) eredményeit.

Csoport nélkül

Csak azért, mert egy márka valamely nagy luxuscsoport tagja, nem jelent garanciát a boldoguláshoz. A Guccit is birtokló Kering-csoport az Ulysse Nardin és a Girard-Perregaux felvásárlásával igyekezett saját óraipari divíziót kiépíteni, de tavaly belátták, hogy nem jártak sikerrel. Hogy ennek pontos oka mire vezethető vissza, azt feltehetőleg soha nem fogjuk megtudni. Tény azonban, hogy az utóbbi években csoportszinten már nem is igen foglalkoztak a márkákkal. Ahhoz képest, hogy a két nagynevű márkát legalább egy milliárd euróért vette meg a csoport, ez azért elég költséges semmittevés volt.

Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a két márkának befellegzett volna. A két márka már lassan öt éve egy fedél alatt állítja elő időmérőit, ami jelentős költségmegtakarítást jelent. Független létük pedig még pozitív irányba is befolyásolhatja megítélésüket. Az sem utolsó szempont, hogy a vevő nem valamely másik csoport, vagy pénzügyi befektető. A két márkát a menedzsment vásárolta meg, akik megszabadulva a csoport kötöttségeitől jóval szabadabban dolgozhatnak. Hátulütője ennek, hogy meglehetősen kis szereplői az iparágnak.