Csak a szokásos innováció

Bár idén újbóli felemelkedése óta először nem vett részt a bázeli vásáron, azért a Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 modell jelzi, hogy nem lazsáltak a márkánál.

Hűen névadójának újító szelleméhez a Breguet 5395-ös számos újítással jelentkezik. Igaz, az újítások közül az elsőbbség egyiknél sem illeti meg a márkát, de ettől még részben ritkának számít. Akkor is, ha az 5395-ös elődje, az 5367-es még 2017-ben mutatkozott be.

Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 -látszólag "csak" egy csontvázasított tourbillon
Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 -látszólag “csak” egy csontvázasított tourbillon

Az egyediséget nyilván a csontvázasítás, illetve magának az 581SQ kalibernek műszaki megoldásai adják. A nagyon finnyások talán megjegyeznék, hogy a kalibert nem eleve csontvázasítottnak tervezték, ahogy az manapság az haute horlogerie világában bevett szokás. A hidak, és persze a többi szerkezeti eleme is arany, a tok anyagától függően vörös vagy fehér. Ezt azért már viszonylag kevesen mondhatják el magukról. Ahogy azt is, hogy a csontvázasított szerkezet tourbillonos és emellett még automata is. Tourbillonoknál, főleg ha csontvázasítottak, a kézi felhúzást részesítik előnyben, hiszen így a szerkezet elölről és hátulról is szemügyre vehető. Ha automata mellett döntenek, akkor szinte kivétel nélkül mikrorotor gondoskodik a felhúzásról. Az 581SQ-ban azonban periférikus rotor dolgozik, azaz a szerkezet peremén körbefutó lengősúly felel a rugóház felhúzásáról. Arról a rugóházról, ami 80 órányi járástartalékkal rendelkezik.

Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 - a tourbillon a különlegesség
Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 – a tourbillon a különlegesség

Ha mindez nem lenne elég, vessünk egy pillantást a tourbillonra is! Az, hogy a gátkerék és a horgony szilíciumból van, illetve a ketrec titánból, az most egyáltalán nem érdekes. Azonban az, hogy a tourbillon közvetlenül a ketrece révén, nem pedig a szokásos módon, annak központjában lévő tengelyre helyezett fogaskerék közvetítésével kapcsolódjon a kerékműhöz, már igazán kivételes, egyedi megoldásnak számít. Bármennyire is közhelyes, de erre bizony a névadó, a tourbillont feltaláló Breguet is elismerően bólintana.

Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 - nincs rotor, de mégis van
Breguet Classique Tourbillon Exptra-Plat Squelette 5395 – nincs rotor, de mégis van

Arról nem is beszélve, hogy ezzel a szerkezet viszonylag lapos maradhatott: magassága kereken 3 milliméter. Ezzel ugyan nem a leglaposabb, ahogy a 41 milliméteres arany vagy platina tok 7,7 milliméteres magassága sem éppen eget rengető, hiába nevezi extra laposnak magát az óra. Van azonban valami, ami ugyancsak eget verő: az ár. Az vörösarany kivitelért 220000, a platináért 235000 frankot kérnek.

www.breguet.com