ACCUTRON SPACEVIEW 2020

Lehetne a soron következő Transformers mozi űrtávcsővé átalakulni képes, beszélő robotjának neve is, de ehelyett a japán Citizen Csoport kvázi új márkanév alatt, 2019-ben „áram alá helyezett”, de már idei újdonságára vetünk egy pillantást. ACCUTRON SPACEVIEW 2020

BULOVA

Vágja rá valamennyi órakedvelő – órákat valamelyest jobban ismerő olvasó a képeket látva – hiszen a dizájn, a megjelenés, a zöld dominálta színösszeállítás és a nyitott, ámde elemes (?) karóra látványa egyértelműen a BULOVA hangvillás ACCUTRON modelljeit kell, hogy az eszünkbe juttassa.

Korabeli BULOVA ACCUTRON hirdetés. Forrás: ACCUTRON
Korabeli BULOVA ACCUTRON hirdetés. Forrás: ACCUTRON

 

Az 1960-ban bemutatott BULOVA ACCUTRON a kor egyik, ha nem a legpontosabb (elemes) karórájának tekinthette magát, s annak ellenére, hogy manapság talán már csak kevesen ismerik, illetve messze nem örvend oly hangos hírnévnek, mint az OMEGA SPEEDMASTER széria, az ACCUTRON legalább akkora, ha nem nagyobb szerepet játszott az amerikai űrhajózás és a Holdra szállás történetében. Az Apollo küldetések űrhajóiban ugyanis BULOVA ACCUTRON szerkezet „töltötte be” a fedélzeti óra szerepét, 46 bevetés alkalmával, ami lássuk be, jóval meghatározóbb – bár szemlátomást kisebb marketing értékkel bíró – funkció az űrben zajló akciók időzítése, lebonyolítása során.

Az APOLLO űrhajók fedélzeti órája. Forrás: ACCUTRON

De mindez már a múlt…

Az aktuális újdonság nem feltételen az űrt, sokkal inkább a luxusórák kedvelőit próbálja meghódítani. Mi sem bizonyítja ezt jobban a várhatóan 2020. októberében piacra kerülő modellek árcédulája. 3500 dollár (áfa – vám lerovását követően hazánkba 1,5 millió forint felett tetőző végszámla ellenében kerülhet be), illetve 4000 amerikai dollár (+áfa +vám) a 300 db erejéig korlátozott számban megjelenő kiadás esetén.

Érdekesség, hogy néhány napja még arany tokkal szerelt változata is létezett a koncepciónak, ám azt mára törölték a márka hivatalos oldaláról. Esetében az ár jóval 13.000 dollár (4 millió forint) felett mutatkozott, amennyiben nem csal meg az emlékezet.

ACCUTRON SPACEVIEW 2020. Forrás: ACCUTRON
ACCUTRON SPACEVIEW 2020. Forrás: ACCUTRON

Új koncepció

Az ACCUTRON (és itt már az új márkanévre kell gondolnunk) immár nem a hagyományosabb kvarckristályos, elemes, sem pedig az előd, hangvillás szabályozáson alapuló funkcióját öregbíti, illetve fejleszti tovább, sokkal inkább új alapokra helyezi az óraszerkezet működését.

Eget megrengető varázslatra azért mégse számítsunk, hiszen a koncepció – bár igaz nem túl gyakori – mégis ismerős lehet a Seiko Spring Drive szerkezeteit ismerők számára.

Az elmélet

Nem más, mint kombinálni a mechanikus és az elektronikus vezérlésű szerkezetek értékeit, hogy valamiféle hibrid megoldással értékálló és örök mérnöki műalkotást, s egyben rendkívül pontos időmérő alkalmatosságot kreáljon az emberi zsenialitás.

Az elgondolás kiindulópontja tehát mondhatjuk, hogy nem új és immár afféle japán attitűd is egyben, hiszen eddigi legkiforrottabb és leginkább tökéletes megvalósítása a már említett Spring Drive automata – mechanikus – elektronikus – kvarc hibrid szerkezet.

Az ACCUTRON azonban a gyakorlat terén egészen más úton jár.

ACCUTRON SPACEVIEW 2020. 300 db-os Limitált kiadás. Forrás: ACCUTRON

Elektrosztatikus

Próbálunk nem túlzottan elmerülni a technikai részletekben, de mégis megvilágítva kicsit a lényegi elemeket. Amíg a SEIKO Spring Drive épp olyan automata mechanikával táplálja önmagát, mint bármely más, modern automata karóra (felhúzósúly, rugóház, laposrugó), addig az ACCUTRON SPACEVIEW kettő darab turbina szerű, elektrosztatikus elven működő kerék (ellentétes pólusú, pozitív és negatív elektromos töltés) ellentétes forgása által elektromos áramot fejleszt.

Nincs tehát rotor (azaz felhúzósúly), ellenben a turbinák is az emberi kéz mozgásától kelnek „életre”, azaz forognak, így a megtermelt energia (az elektromos töltés) – az automata mechanikus karórákhoz hasonlóképp – a karórát viselő kezének fizikai mozgásából fakad. Épp csak nem a megfeszített laposrugóban tároltatik, hanem egy kondenzátorban.

ACCUTRON SPACEVIEW 2020. Forrás: ACCUTRON

Akkumulátor (elem) helyett tehát kondenzátor táplálja a harmadik turbinát, egészen pontosan egy elektrosztatikus motor lapátkerekét, amely így meghajtja a fogaskerékrendszert és a mutatókat, méghozzá a fent említett rivális esetében is szeretve tisztelt, folytonossággal áramló egyenletességgel. (Tegyük hozzá, hogy szinte hasonlón tökéletesen „folyt” már a hangvillás BULOVA ACCUTRON másodpercmutatója is.)

A rendszer működésének meghatározottsága, avagy az időmérés pontosságáért egyébként végsősoron az ACCUTRON SPACEVIEW esetében is kvarckristály oszcillációja felel.

Előnyök

Amennyire hibrid az efféle mechanikus – kvarc – elektronikus szerkezet, annyira „vegyesek” lehetnek az irányába támadó érzéseink. Annyi bizonyos, hogy az elektrosztatikus motor felhasználása unikum a karórák gyártásában, hiszen az egyéb kvarc szerkezetekben elektromágneses elven működő motor található, amihez képest az előbbi sokkal kisebb és kevesebb energiával is működtethető.

A legkisebb, funkcionáló elektrosztatikus motor mindössze 18 db atomból áll !!!

További érvet azonban egyenlőre nehéz felhozni az óra és a meghajtása mellett. Egyedi és érdekes látvány, az már biztos, s a másik japán gyártó, közelítőn hasonlót nyújtó hibrid megoldásához mérten árban megfizethetőbb, legalább is egyelőre. Bár pontosság és strapabírás tekintetében még nem tudjuk, felveszi–e vele hosszútávon is a versenyt.

ACCUTRON SPACEVIEW 2020, a rejtélyes, látszólag "elkaszált" arany tokos változat. Forrás: ACCUTRON
ACCUTRON SPACEVIEW 2020, a rejtélyes, látszólag “elkaszált” arany tokos változat. Forrás: ACCUTRON

Megjelenés

Ízlés dolga, mennyire ragadja meg a nézőt, illetve, hogy hajlandó lesz–e érte fizetni is. A tok (jelenleg) rozsdamentes acél verzióban (lesz) elérhető, 43,5 mm átmérővel. Ehhez 15,9 mm tokmagasság társul – ami, főleg, hogy a főegység és a fent sokat emlegetett motor legnagyobb előnye, hogy kis helyen is elfér, legalább is szemöldökfelhúzásra késztet kicsit.

A vízállóság (ha „ez” annak számít) 50 méternek mondott, azaz talán még zuhanyozni lehet vele. Bár az is igaz, hogy az elektromossággal ilyen erősen „összehangolt” szerkezet esetén valahogy nem is vágyunk vele túlságosan a vízbe.

A számlap – hiánya – egyébként valóban látványos. A sebesen tekerő kerekek különleges élménnyel kecsegtetnek. Akkor is, ha az időleolvasást ez a kialakítás inkább nehezíti, mintsem segíti. Mindez valamennyi, efféle mértékben szkeletált karóra esetén alapvetés, akkor is, ha ez utóbbi funkciót a korlátozott példányszámú verzió azért mégis csak segíti.

Esetében az egyetlen különbség, a számlap peremén körbe futó, igen hangsúlyos és igazi “Bulova-zöld” keret, ami ekképp emlékeztet csak igazán, a 60 éve bemutatott elődre.

ACCUTRON