Szinergiák

Vannak előnyei annak, ha valaki egy sportkocsi márka óragyártó részlege, ahogy az a Porsche Design 1919 Globetimer UTC karórán is látszik.

Sokáig ugyanis a Porsche Designnak jogilag semmi köze nem volt a sportkocsikat gyártó Porschéhez. Ez azonban az elmúlt években változott, így immár mindketten egy fedél alá tartoznak. Ez a laikusoknak is feltűnhetett Bázelben, elvégre nem akári kap kölcsönt egy eredeti, régi 911- est a Porsche Múzeumtól, ahogy egy GT3 RS sem terem minden sarkon. E kettőhöz képest az ott szintén kiállított Carrera 4S már szinte snassz volt. Ennél azonban jóval szorosabb kapcsolatot is találunk. Az új modellek bőrszíjai ugyanabból a bőrből készülnek, mint amelyeket a kocsik belterénél használnak, és ennek megfelelően a színek is megegyeznek. Természetesen ugyanez igazi a számlapok színválasztékára is. Látszólag nem olyan eget verő közös vonások ezek, mégis ehhez hasonlóval más óramárka nem büszkélkedhet.

Porsche Design 1919 Globetimer UTC - világos számlapot csak elvétve találunk a márkánál, ennél a modellnél nincs is,
Porsche Design 1919 Globetimer UTC – világos számlapot csak elvétve találunk a márkánál, ennél a modellnél nincs is,

Valójában azonban nem is ez adja a Porsche Design legújabb modelljének vonzerejét. Beszélhetünk itt a márkától megszokott formatervezési filozófiáról, azaz a funkcionalitásnak a formával szembeni elsőbbségéről, ami ennek ellenére is látványos formai elemeket enged meg. Ilyen például a 1919 kollekció esetében a teljesen szokatlan fül és szíj találkozása. Kevésbé lepődünk meg a titán használatán, amiből a 42 milliméteres tok készült. A Porsche Design volt ugyanis az első márka, amely ebből az anyagból készített svájci órát (igaz, ehhez az IWC-t hívta segítségül).

Porsche Design 1919 Globetimer UTC - a kék az új fekete, de azért fekete számlapos kivitel is van
Porsche Design 1919 Globetimer UTC – a kék az új fekete, de azért fekete számlapos kivitel is van

Mégis az óra funkcionalitása az, ami igazán figyelemre méltó. Az is igaz persze, hogy nem ez a márka az első, amely ezzel a megoldással jelentkezik. Valójában évtizedes lemaradásban van az Ulysse Nardinhez képest. Ugyanakkor mégis alig-alig találni ilyen megoldást a piacon. Mit is pontosan? Az második időzóna mutatójának egy órás lépésekben való állításának lehetőségét nyomógombokkal. Ráadásul a Porsche Design nem rendelkezik saját szerkezetgyártási kapacitással, csak terveznek. A gyakorlatban ez az jelenti, hogy a kronométer tanúsítvánnyal ellátott, Werk 04.110 nevet viselő szerkezetük valójában egy Sellita SW200-as kaliber saját modullal ellátva. Ahogy fentebb említettük, ilyen képességű óra alig-alig van a piacon, ami értelemszerűen a megfelelő szerkezet, illetve modul hiányának tulajdonítható. A márka a Dubois Dépraz-t kérte fel ennek a modulnak a kivitelezésére. A Porsche Designnak ehhez ugyancsak mélyen zsebébe kellett nyúlnia, és persze türelemből sem ártott tartalékolni. Az eredmény azonban vitathatatlan. A nyomógombok segítségével teljesen ösztönös az állítás, jóval egyszerűbb, mint a koronával játszani. Persze a dátummal is összehangolták, így annak mutatója szükség esetén előre és hátra is tud lépni. A márka így olyan modellt tud kínálni, ami egyrészt ritka, másrészt árban jóval az eddigi alá tud kínálni.

Megemlítendő még a fémcsat és a zár. Bár a tervezői stúdió Ausztriában van, a gyártás és összeszerelés pedig Solothurnban (Svájc) az órának ez a két eleme a német mérnöki munka legjobb korszakát idézi. Bár a csat sem utolsó, a zár kidolgozottsága, precizitása egyértelműen az óraipar legjobbjai közé tartozik. Nyilván nem kell említeni, hogy a tokhoz hasonlóan ez is titán. Ha pedig már itt tartunk, említsük még meg a zafírüveget. Természetesen tükröződésmentesített, és persze mindkét oldalon. Ugyanakkor a külső felület rétege idővel lekopik, azért elsősorban a belső, számlap fele néző felületre számíthatunk csak. A Porsche Design ezt úgy oldotta meg, hogy hét réteget vitt fel, a külső felületre pedig még egy védőréteget is. Ne legyen kétségünk, előbb-utóbb, de inkább utóbb, az is lekopik majd. Ugyanakkor tartósságban jelentősen felülmúlja a verseny társak üvegeit.

Porsche Design 1919 Globetimer UTC - a zár a piac talán egyik legjobbja
Porsche Design 1919 Globetimer UTC – a zár a piac talán egyik legjobbja

Meglepő módon a négy új változat között egy arany kivitelt is találunk. Ez az anyag természetesen nem funkcionalitásáról híres, ráadásul 29500 eurós ára miatt is csak a legelkötelezettebb rajongók fogják megvenni. Ehhez képest a titán modellek listaára 5950 (bőrszíj), illetve 6450 (titáncsat) euró. Persze ez dupla annyi, mint a 2015-ös Porsche Design 1919 Globetimer, de abban egy mezei Sellita SW330-as dolgozott (ETA 2893-2 klónja). Ennél a szerkezetnél pedig a Werk04.110-hez képest meglehetősen körülményes a mutatók állítása. A fenti ár ugyanakkor 2-3 ezer euróval kevesebb, mint a konkurencia legkedvezőbb árú, azonos képességű terméke.

www.porsche-design.com