Mérnöki zsenialitás – Porsche Design Monobloc Actuator GMT

Az Italdesign úgy döntött, hogy sportkocsit készít, a Porsche Design pedig órákkal teszi ugyanezt. Igaz, a Porsche Design ehhez már korábban nekilátott, eddigi tapasztalataikat pedig a Porsche Design Monobloc Actuator GMT modellben összegzik. Formatervező cégtől nyilván egyedi megjelenést vár az ember, és ennek az elvárásnak eleget is tesznek. Az integrált szíjak, az erősen funkcionalista vonalvezetés és a díszítések szinte teljes hiánya a márka jellegzetes stílusjegyei. A számlapot alaposabban megvizsgálva azonban feltűnik, hogy ez bizony egy kronográf, viszont hova tűntek a nyomógombok?Porsche-Design-Monobloc-Actuator-GMT-Chronograph-titanium-angle

Elsőként persze a koronára gyanakszunk, hiszen egy nyomógombos kiviteleknél szívesen integrálják a gombot a koronába. Bárhogy is nyomogatjuk azonban a koronát, a kronográf másodpercmutatója csak nem akar elindulni. Szemfülesebbek talán már észrevették, hogy a toknál pont ott, ahol egyébként a nyomógombok lennének, töréseket találunk. Ha itt próbálkozunk, bizony már megmozdul az említett másodpercmutató. Természetesen nem valamilyen érintésérzékeny technológia alkalmazásáról van szó, minden a jól bevált módon mechanikus áttételeken keresztül történik. Azaz a tok oldala benyomható, mi több részben egy kicsit a zafírüveg fölé is benyúl. Az igazi kihívás itt abban állt, hogy a benyomható tok része mindig tökéletesen visszaálljon a kiindulási állapotába, ellenkező esetben csúnyán megtörne a tok íve. Ez különösen annak tükrében figyelemre méltó teljesítmény, hogy a szerkezet egy ETA 7754-es, azaz viszonylag nagy erőt kell kifejteni a nyomógombok működtetéséhez.Porsche-Design-Monobloc-Actuator-GMT-Chronograph-titanium-trio

És természetesen még nem beszéltünk a nyomásállóságról. A Porsche Design Monobloc Actuator GMT esetében 10 bart/100 métert ígérnek azzal kiegészítve, hogy a nyomógombokat víz alatt is használhatjuk. Ez valóban kivételesnek számít, különösen ilyen formatervezési megvalósítás mellett. Tény ugyanakkor, hogy a 45,5 mm átmérőjű és 15,6 mm magas tok bőven hagy helyet a különböző tömítéseknek. Mivel a Porsche Designnak nagy tapasztalata van a titán megmunkálásával, elvégre nekik köszönhetjük az első titántokot (az IWC közreműködésével), így a masszív méret ellenére sem túl nehéz az óra.