ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE teszt

Differenciáltan, minden releváns országban, adott időzónához igazítva, másodpercre pontosan 2020. január 01. napján, 0 óra 0 perc, 01 másodperckor közzétett hivatalos áremelés ide, egyre beláthatatlanabb távú várólisták oda, a ROLEX népszerűsége megkérdőjelezhetetlen. A „miért?” kérdésre most egy újabb „választ hordozót” vettünk közelebbről is szemügyre. Következzen egy rövid ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE teszt.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG
ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

A ROLEX, mintha egy orrhosszal, talán szándékosan, de mindig lemaradna az innovatívabb vénájú vetélytársak mögött. Tökéletes példa erre az állításra a címszereplő YACHT-MASTERgumiszíja”, ahogy a 2019-ben bemutatott, 42 mm-es tokátmérővel szerelt, fehérarany változata is. Hiszen manapság mindenki más kicsinyít. S egyre inkább úgy fest, hogy újra az integrált fémcsatokkal igyekeznek „újat mutatni” a gyártók. E látszólagos „lomhaság” oka ellenben nem a restség vagy az ostobaság, sokkal inkább részben a márkára jellemző statikus tradíciókövetés. Másrészt, a ROLEX (99%-ban) csakis akkor emel be bármiféle újdonságot a repertoárba, ha az már előtte tökéletesre vizsgázott, és átesett a szükséges tesztelés – fejlesztés – finomítás fázisokon.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

Gumicsont

A néphiedelem szerint az Hublot, méghozzá az 1980-as években mutatott be először gumiszíjjal szerelt karórát, ami ebben a formában igaz is, és persze mégsem az. Hiszen hasonló, leginkább búvárórákhoz, vizes tevékenységekhez szánt gumiszíj, avagy a „Tropic” szíjak már az 1960-as évek óta elérhetők. Természetesen ezeket a hevedereket még nem az óramárkák állították elő, pláne nem került belőlük a dobozba. S végképp nevetségesnek tűnt, hogy bármelyikük eleve erre rögzítve, hivatalosan is gumiszíjon szállítsa aktuális újdonságait. Egészen a 80-as évekig, amikor is az Hublot vette a bátorságok és átszakította a „fém-bőr” gátat.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG
ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

Azóta (bár az Hublot számít „másolónak” ugye, legalább is a néphit szerint) mégis valamennyi, jóval előkelőbb pedigrével büszkélkedő rivális ontja magából a gumiszíjakat. Egyedül a ROLEX tűnt úgy, hogy elaludt kissé. Egészen 2015-ig váratott magára, s jobb már most tisztázni: az Oysterflex nem egy szokványos „gumiszíj”! Nem olyan, ami idővel kifényesedik, itt – ott elszakad, megtörik, bekeményedik. Valójában még csak nem is gumi. Ellenben – ha lenne röntgen szemünk, látnánk hogy – „szíve mélyén” valójában titán karperec.

A tartalom nem elérhető!
Engedélyezd a sütiket, hogy felold a tiltást.

Ruganyos szövet a fémvázon

A rugalmas külső (elastomer) alatt vékony, ezáltal kellően flexibilis, titán–nikkel ötvözet alapú fémváz, egyfajta lemezes szerkezetű „páncél” található, mintegy mesebeli, ruha alatt viselt sárkánybőr. Pikkelyszerű elrendezésüknek hála kellő tartást és tartósságot kölcsönöznek, s a végeredmény ennek ellenére hajlékony is egyben. A fekete, elasztikus borítással együtt igencsak kényelmes viselet. Nem korrodál, praktikus és jól is mutat. A rugalmas heveder a már jól ismert Oysterlock biztonsági zárral fixálható. Ám a most tesztelt modell sajnos nem kapta meg a fent már említett 2019-es, avagy a „42”-es frissítésnek (és az aktuális, szintén tavaly megújult, 40 milliméteres modellnek is) jussul jutott „Glidelock Extension” rendszerű gyorsállító mechanikát, ami egyébként a Submariner modellekről már hosszú ideje ismert és lássuk be, igen sok előnnyel bír.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

Ne hízz meg!

Rögtön az elején, már a megfelelő méretre „állításkor” eszünkbe is jut, hogy vajon miért érezte úgy a gyártó, még 2015-ben, hogy nem kell az a gyorsállítási funkció?! Nélküle a szíj hossza bizony egészen egyértelműen meghatározott, s ez nem olyasmi, ami előny. Hála a tervezőknek, ezesetben nem az olcsóbb (néha még a drágább modelleknél is) látott „vágjuk méretre” nevű elmebajjal szembesülünk, ellenben zsebbe nyúlós a megoldás. A Yacht-Masterhez 6 különböző hosszúságú Oysterflex szíj-szár kapható, bármelyik ROLEX butikban, ahol ezekből válogatva, azokat szabadon kombinálva állíttathatjuk be a nekünk megfelelő méreteket.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG
ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

Nem túl praktikus, időigényes is, ugyanakkor meglehetősen fontos embernek érezheti magát, aki az előkelő óraszalon hangulatát élvezve mindezt végig üli, a kellemes, forró presszó kávét, esetleg némi ízletes ROLEX csokoládét is majszolgatva. Eközben a szorgos órásmesterek, az eladópultok mögött átszerelgetik a megfelelő szíjdarabokat, hogy a végeredmény végül tökéletesen illeszkedjen. Természetesen az emberi csukló átmérőjének akár napszaktól függően is bekövetkező váltakozásán mindez vajmi keveset segít. Ekkor jön jól az Oysterflex rugalmassága, hiszen adott esetben észrevétlen „nyúlik” s aztán „szűkül” néhány millimétert, amire a fémszíj nem igazán képest. Illetve a szintén Everose anyagú arany zár belsejében, három rögzítési ponton variálva, állítgathatjuk a szíj teljes hosszát, az azt fixáló rugós stiftek áthelyezésével. Ehhez viszont szerszám kell.

A Mechanika

E Yacht-Masterben szintén nem az újabb, 3235 kódra hallgató manufaktúra kalibert tisztelhettük (vagy tesztelhettük). A kezünk közé került modell ugyanis a szerkezetek 2019-es frissítése előtt készült, bár még, vagy már, de szintén tavaly forgalomba került darab (2019. február). Ennek ellenére a „régi” 3135 kaliber zakatol benne. A legfontosabb, a felhasználók által is érzékelhető különbség a legújabb és az eggyel korábbi szerkezet között a 70 kontra 40 óra járástartalék, illetve a vállalt pontosság. A 3235 esetében ez +/- 2 másodperc naponta, a korábbi esetén a duplája. A gyakorlati tapasztalatok természetesen a tesztelt Yacht-Master esetében is igazolták korábbi benyomásaink, azaz a ROLEX szerkezetek bizony jóval kevesebb, mint napi 1 másodperces eltéréssel járnak, legyen szó a legújabbról, vagy a már hosszú évek óta bejáratott, jól ismert változatokról.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

Arany

A 40 milliméteres tokot, a koronát, a forgatható lünettát, s a már fent említett, kissé suta zárat is adó, 18 karátosEverose”, avagy ROLEX nyelven rózsaarany természetesen házon belül, saját kohóban készül. Ráadásul a tapasztalataink alapján némileg jobban képes ellenállni a karcoknak, mint a szintén e műhelyből érkező sárgaarany, ami valamennyi ROLEX modell esetében szinte vonzza a karcokat a hétköznapok során. Bár lehetett volna, de nem mertük bántani ezt az egyébként listaáron jelenleg 27.250.- eurós, azaz csaknem 9 millió forintos karórát.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

S ha már arany, a fényét, a tapintását nehéz szavakkal megfesteni. Valójában csak az értheti igazán, aki viselt már, vagy legalább kézbe vett egy tömör arany karórát. A 116655 referenciaszámon ismert Yacht-Master esetében is érzékelhető mindez, még akkor is, ha a nemesfémcsat hiánya elvesz némileg ebből az élményből. Cserébe viszont a fent írtak okán talán az egyik legkényelmesebben viselhető ROLEX karóra, ami ráadásul az Oysterflex szíjak belső felületére kitalált távtartó „szárnyaknak” hála, anélkül is stabilan fekszik a csuklón, hogy rögzítésekor megfojtanánk szerencsétlen kezünket vele. Nem csúszkál, nem forog el, egyszerűen és kellemesen tart, s fura mód érezni a könnyített súly előnyeit, de jön az aranyóráktól elvártennek aztán van súlya” hangulat is, amitől tudatalattink is megelégedhet vele, hogy egy kisebb vidéki lakás ára fityeg a balunkon.

Arculat

A számlapi indexek és a mutatók bővelkednek a leolvashatóságot sötétben is biztosító lumineszcens festékben (Chromalight). A csavarzáras korona több ponton is tömítésekkel (Triplock) védekezik a tokba betörni vágyó víz ellen. A vállalt vízállóság ennek ellenére „csak” 100 méter, s a lünetta mindkét irányba forgatható, szemben a búvárórák esetén alapvetően elvárt, csak egy irányú megoldással. Esetében mégsem e tény, ellenben a matt felületű kerámia betét az, ami igazán különleges. Semelyik más ROLEX modell esetében nem találkozhatunk vele. Karcállóság tekintetében éppen úgy viselkedik, mint a fényes kerámia rokon, ám amíg azok, a fényviszonyoktól nagyban befolyásolva lényegében folyamatos árnyalatváltakozással küszködnek, addig e matt mindig egyértelműen fekete.

ROLEX YACHT-MASTER 40 EVEROSE Referenciaszám:116655 Fotó: @RetekG

Persze az egyszínű és egysíkú kivitelezés talán túl unalmasnak hatna, ezért a lünettán található jelölések, indexek és számok egyértelműen kidomborodnak s magasfényűre polírozottak. A végeredmény valami sokkal komplexebb, összetettebb, élvezetesebb összkép, mint bármelyik más ROLEX lünetta esetén. Ellenvetés, hogy a kiágaskodó elemek bizony ebbe-abba beleakadhatnak, és a piszok is jobban megtapad azok tövén. Valamit valamiért. S ha már „kompromisszum”, a vízállóságra visszatérve, maga a gyártó sem szánt egyetlen Yacht-Master modellt sem komolyabb víztömeg alá. Sokkal inkább olyan szabadidős órának kínálja, amit a vitorlás fedélzetén, vagy épp onnan az óceánba csobbanva, de akár éjjel, a yacht club bárjában, vagy épp a monte-carlói kaszinóban is magabiztosan viselhetünk.

ROLEX