Mesteri lakk

A Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 láttán bizony felköthetik a nadrágjukat a svájciak, mert hasonlót csak nehezen tudnának összehozni.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a Seikónak, pontosabban az ő megbízásukból dolgozó lakkmesternek van némi előnye. Úgy legalább egy évezrednyi, de feltehetőleg annál is sokkal több. A lakkozás ugyanis a távol-kelet művészi fogásainak tárházához tartozik, Japánban már a VI. században meghatározó művészeti ággá vált, és csak a XVII. században jelent meg Európában. Bár az öreg kontinens mesterei egyhamar ázsiai társaikhoz méltó munkákat készítettek, azt kénytelen-kelletlen elismerték, hogy a távol-keleti lakk színének mélységét és felületének keménységét csak megközelíteni tudják.

Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 - méltó csomagolásban / Fotó: Venicz Áron
Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 – méltó csomagolásban / Fotó: Venicz Áron

A Seiko új Presage-modelljével tehát a szigetország művészeti hagyományait viszi a számlapra, és teszi ezt valóban művészi módon. Valójában egy kicsit meg is lepődik az ember, hiszen ilyenfajta munkát inkább a testvérmárkánál, a Grand Seikónál tudna elképzelni. Persze az is lehet, hogy csupán a svájciak kápráztatták el az egyszeri órabarátot, mivel az alpesi országban egy ilyen számlappal ellátott óra nevében szinte garantáltan ott szerepelne a “métiers d’art” megnevezés (amit szabadon fordítva iparművészeti remekműnek nevezhetnénk).

Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 - a bíbor árnyalatai / Fotó: Venicz Áron
Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 – a bíbor árnyalatai / Fotó: Venicz Áron

Ha már annyit beszéltünk a számlapról, lássuk miért is annyira különleges. Rögtön előrebocsájtjuk, hogy minimum grafikai munkára szánt monitoron nézzük a képeket, vagy higgyük el a leírtakat. A legjobb persze, ha valaki saját két szemével, élőben tudja megnézni az órát. Az urusi-lakk, ami a számlap homogén fekete felületét adja, valóban magával ragadó, a fekete mélysége tényleg szédítő, de ez önmagában nem érdemli meg a különleges bánásmódot. Elsősorban azért, mert már láttunk ilyet 2016-ban, amikor a Presage-kollekció világszerte debütált. Persze most is kézzel készül a számlap, minden egyes lakkréteget kézzel, ecsettel viszi fel egy és ugyanaz a személy. Amiért azonban valóban rajongani lehet, az a számlapon megjelenő, színben eltérő két részlet.

A tartalom nem elérhető!
Engedélyezd a sütiket, hogy felold a tiltást.

A segédszámlapok (dátum és a hét napjai) bjakudan-nuri névre hallgató eljárással pirosas árnyalatot kaptak. Itt valójában az utolsó, még nem teljesen száraz urusi rétegre szórnak nagyon finom szemcséjű fémport, majd áttetsző vöröses lakkal vonják be. Az eredmény egy, a fény beesési szögétől függően bíbortól sötét bíborig terjedő árnyalat. Természetesen nem véletlenül döntöttek mellette. Ez a fajta díszítés Japánban nagy tiszteletnek örvend. Hagyományosan kizárólag valláshoz tartozó tárgyakon és szentélyekben, illetve sógunok páncélján használták.

Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 - a bíbor árnyalatai / Fotó: Venicz Áron
Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 – a bíbor árnyalatai / Fotó: Venicz Áron

Ehhez képest a járástartalék fogyó aranyíve kevésbé jelentőségteljes, de kontrasztja természetesen sokkal nagyobb. De nem pusztán ebben különbözik. Sokkal nagyobb a szemcseméret, a bjakudan-nuri segédszámlapokon használthoz képest szinte sziklák. Ez tehát az egyetlen felülete a számlapnak, amely nem tükör sima.

Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 - 6R21 kicsivel több járástartalékkal, mint a 2824-es / Fotó: Venicz Áron
Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 – 6R21 kicsivel több járástartalékkal, mint a 2824-es / Fotó: Venicz Áron

Három eljárást használtak tehát a számlap díszítésére, ami egyáltalán nem megszokott. Mindezt a Presage modellek pár éve jól ismert formavilágába csomagolták. A 40,5 milliméter átmerőjű tokon így természetesen ne keressünk újdonságot, a Presage modelleknél eddig megszokott minőséget kapjuk. A Seiko által gyártott szerkezetek közül ebbe a modellbe a 6R21-es kaliber került. Ennek alapváltozata a 6R15, amit rendszerint az ETA 2824-es versenytársának szokás tekinteni, bár 1 Hertzcel alacsonyabb a lengésszáma. Ugyanakkor nagyjából 10-12 órával hosszabb a járástartaléka. A 6R21-nek már megemelték 4 Hertzre a frekvenciáját, így az a manapság általánosnak számító 28800 féllengés/óra értéken dolgozik. Ezzel természetesen csökkent a járástartalék, de még így is 5-7 órát ver rá a 2824-re. A szerkezetet egyébként az üvegbetétes hátlapnak köszönhetően szemügyre is vehetjük.

Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 - zsanérzár két nyomógombbal / Fotó: Venicz Áron
Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri SPB085 – zsanérzár két nyomógombbal / Fotó: Venicz Áron

Abból kiindulva, hogy a számlap kézzel készül, talán nem lepődünk meg azon, hogy limitálták a mennyiséget. A világnak összesen 2000 darabon kell osztoznia. Hogy ez sok-e vagy kevés, az szubjektíven is megítélhető, de van egy objektív szempont is: az ár. A kétezer Seiko Presage Urushi Byakudan-nuri órák egyike 800.000 forintnál kevesebbért lehet a mienk. Ez az összeg messze kevesebb, mint amennyit egy hasonló műgonddal készített svájci időmérőért kell leszurkolni, arról nem is beszélve, hogy náluk jelenleg nem találunk két különböző lakktechnikát egy számlapon egyesítő modellt. Ebből a szempontból a 2000 kevés, nagyon kevés.

www.seikoboutique.hu